Passa al contingut principal

XVI curs d’autosocors d’espeleo a les Terres de l’Ebre

Aquest 22, 23 de gener s’ha celebrat el XVI curs d’autosocors d’espeleo a les terres de l’Ebre, organitzat pel Club d’Espeleologia DinĂ mic i la UEC de Tortosa, amb el vist-i-plau de la FederaciĂł Catalana d’Espeleologia.

AlĂ­cia, Marc i VĂ­ctor han assistit al curset d'autosocors que es va realitzar al rocĂČdrom de Tortosa. El curs va tenir una duraciĂł d'unes 13 hores repartides en dos dies. Dues d'aquestes les van comprendre les explicacions teĂČriques i posteriorment, es va donar lloc a una xerrada sobre primers auxilis.

Dissabte a les 10 del matí vam començar i un cop feta la introducció sobre el que anàvem a realitzar vam començar a practicar les diferents tÚcniques. La primera que es va realitzar, (després de pegar un cop d'ull a les diferents polees) va ser el muntatge d'un sistema de polifre, que es pot realitzar mitjançant una polea o mosquetó i un puny Jumar.
 Seguidament, es va continuar amb la tĂšcnica del polipast, on afegint dues polees i un altre puny Jumar, es pot fer l'elevaciĂł d'una cĂ rrega amb esforç mĂ­nim.
Posteriorment, es va dur a terme la tĂšcnica de rapelar per corda tensa, on els materials necessaris sĂłn: el nostre descensor: Stop, les nostres bages d'ancoratge i un puny Jumar, un Shunt (Pato) o un nus que escanyi la corda com un prussik o un machard.
DesprĂ©s d'aquestes prĂ ctiques, va incrementar la dificultat de les tĂšcniques, a causa del requeriment d'una vĂ­ctima per poder dur-la a terme. La primera tĂšcnica que vam fer amb vĂ­ctima consistia a tenir a la vĂ­ctima penjada i el rescatador se situava per baix seu. Aquest havia de treure el Croll de la vĂ­ctima fent contrapĂšs amb la pedala del seu puny Jumar. La segona, els tres Jaimitos ja la tenien mĂ©s dominada perquĂš ja l'havien practicat abans. És la tĂšcnica de Croll contra Croll, on el rescatador ha de traure el Croll de la vĂ­ctima fent un moviment ascendent per poder alliberar-lo i poder descendir a la vĂ­ctima.
Finalment, l'Ășltima prĂ ctica del dia va consistir a passar un nus descendent amb la vĂ­ctima, amb la tĂšcnica dels dos Stops, una tĂšcnica que ens va semblar molt interessant, ja que alguna vegada ens havĂ­em plantejat aquesta situaciĂł.

L'endemà, vam continuar amb les tÚcniques d'autosocors. Va ser un dia per acabar d'entendre i comprendre les tÚcniques que ens havien explicat el dia anterior, a més de practicar-ne de noves.
 Ens va semblar molt atractiu el pas de fraccionaments amb dos Stops o la tĂšcnica de tall de corda, on deixem adjunt un vĂ­deo.

El curs fa finalitzar amb les tĂšcniques mĂ©s difĂ­cils, perĂČ aixĂČ no significa que siguin les mĂ©s Ăștils. Aquestes consistien en: la primera, ascendir a la vĂ­ctima, quan ella ja esta penjada de la corda. Aquesta maniobra tĂ© una dificultat tĂšcnica prou elevada, ja que requeria molta força tĂšcnica a l'hora d'efectuar-la, aixĂČ es deu al fet que el sistema muntat encara no estava en funcionament. La segona i Ășltima tĂšcnica del curset va ser la d'acompanyament amb contrapĂšs. On s'utilitzava un punt mĂČbil( puny Jumar) per contrapesar a la vĂ­ctima i ascendir-la des de la mateixa altura que ella.

Per concloure, vam gaudir d'un gran cap de setmana, ple de nous aprenentatges i assolint tĂšcniques que tenĂ­em oblidades. GrĂ cies a tots els que han fet possible aquest curs i els que vindran, Ă©s un orgull i un plaer aprendre amb aquesta companyia, tant els alumnes com els formadors. Esperem poder gaudir dels prĂČxims cursos.

Us animem a veure les crĂČniques del Espeleodinamics i  de la UEC Tortosa

Entrades populars d'aquest blog

COVA DEL IAIO

Mola de CatĂ­, Tortosa. HistĂČria: El 9 de març de 2019 membres del ECT (Espeleo Club Tortosa) mentre feien activitat a l’Avenc de la Barcina i grĂ cies a uns prismĂ tics, van localitzar un forat al cingle de la Mola de CatĂ­. Trobada a peu grĂ cies als prismĂ tics i a la comunicaciĂł amb telĂšfons mĂČbils, es va comprovar que la cavitat tenia continuaciĂł. En diverses entrades membres del ECT i la UEC Tortosa van explorar la cavitat, desprĂ©s de forçar diverses estretors, van trobar sales de volums considerables i un recorregut prou digne. Al mes d’abril Vicente Barraquet, va realitzar la topografia de tota la cavitat coneguda. HISTĂČRIES D’EXPLORACIÓ: LA COVA DEL IAIO – MOLA DE CATI – 09/03/2019 LA COVA DEL IAIO – “FINAL FELIÇ?” – 17/03/2019 LA COVA DEL IAIO – “EL PAS DE LA BALDANA” – 01/04/2019 LA COVA DEL IAIO – 2.0 – 30/03/2019 LA COVA DEL IAIO – EUFÒRIA CONTINGUDA – 06/04/2019 SituaciĂł: La cavitat se situa baix la cinglera de la Mola de CatĂ­, al municipi de Roquetes, T

Avenc de la Barcina 24/02/19

AVENC DE LA BARCINA   -150 m.f    - 24/02/2019 - Amb els treballs d’extinciĂł d’un foc forestal, es localitza la boca que havia estat camuflada pels boixos i la malesa existent. Estem parlant de l’any 1982 ., i Ă©s llavors quan la SIRE –actualment Espeleo Club Tortosa -, explorem i topografiem la cavitat en la seva totalitat. Diverses vies verticals, ens porten fins cota -90 m.f.. DesprĂ©s de nombroses visites, diversos cursos d’iniciaciĂł i fins i tot una prĂ ctica de rescat d’espeleo socors, la cavitat va quedar prou remenada i trepanada com per realitzar ja, una instal.laciĂł definitiva per una sola via amb parabolts inox i ancoratges quĂ­mics. Ara, de nou la utilitzem com cavitat escola. Aquest diumenge, Adolfo amb un ajudant d’excepciĂł: Manel Roso “Nelo ”, portem de nou 3 E.X. : Marc, Miquel i Ricard`. Fins -46 m.f., cap problema. L’Ășltim fraccionament un poc aeri, ha donat algun mal de cap. El segon pou amb dos quĂ­mics de capçalera i tres ancoratges mĂ©s,

Avenc CP.3 // 01-05-2021

Avenc CP. 3 - Avenc de la Solana o del Mort. [01-05-2021] Sortida al CP3 amb companys de del club i de la UEC Tortosa. Quedem a les 9 del matĂ­ al pĂ rquing del barranc de Lloret (9.15 per als tardons). Ens organitzem el material conjunt i comencem a caminar. L’aproximaciĂł son mes o menys 3 km durs sobretot desprĂ©s del salt de Cova Pintada. L’Ășltima pujada per la tartera et fa arribar bufant a la bova del avenc..... Tot i aixĂ­ el lloc Ă©s preciĂłs i les vistes compensen l’esforç de lluny. Powered by Wikiloc Un cop a la boca fem un mos i cap avall!  Ens sorprĂšn que dintre la cavitat xorra aigua per tot arreu, Vicent i Sarai que han estat mĂșltiples vegades a aquesta cavitat comenten que no l’havien vist mai aixĂ­. Primer visitem la via de la sala Gran, la sala mĂ©s gran dels Ports. Les dimensions d’aquesta sala sĂłn espectaculars.... i visitem la sala del curset i la sala del Llac, aquest ple del tot. DesprĂ©s ens disposem a acabar de topografiar les incĂČgnites d’un parell de gateres que es