Salta al contingut principal

Avenc de la Barcina 24/02/19


AVENC DE LA BARCINA  -150 m.f   - 24/02/2019 -

Amb els treballs d’extinció d’un foc forestal, es localitza la boca que havia estat camuflada pels boixos i la malesa existent.



Estem parlant de l’any 1982., i és llavors quan la SIRE –actualment Espeleo Club Tortosa-, explorem i topografiem la cavitat en la seva totalitat.


Diverses vies verticals, ens porten fins cota -90 m.f.. Després de nombroses visites, diversos cursos d’iniciació i fins i tot una pràctica de rescat d’espeleo socors, la cavitat va quedar prou remenada i trepanada com per realitzar ja, una instal.lació definitiva per una sola via amb parabolts inox i ancoratges químics.
Ara, de nou la utilitzem com cavitat escola.
Aquest diumenge, Adolfo amb un ajudant d’excepció: Manel Roso “Nelo”, portem de nou 3 E.X. : Marc, Miquel i Ricard`.
Fins -46 m.f., cap problema. L’últim fraccionament un poc aeri, ha donat algun mal de cap. El segon pou amb dos químics de capçalera i tres ancoratges més, tampoc.
Com hem de tornar amb la resta del grup, decidim iniciar l’ascens, fent pràctica de des-equipar i transport de material.











Algun bufit i gemec fins que no escalfem motors, ens porten a la base del pou de sortida. Tot va bé fins que Marc comprova per què als mosquetons Micro posa: NOT FOR CLIMBING. Els usem per mantenir el Croll vertical a l’arnès de pit. Però,  ser tan minimalistes, algun cop et dóna un ensurt.



La imatge del dia, la dona Nelo, abraçant-se i petonejant la biga de ferro instal.lada fa un grapat d’anys a la boca de la cavitat, per ell mateix i companys del Grup. Dinàmic. És que després de tants anys, la coneixia de petiteta.




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Crònica Curs NV1 Espeleo

 Bones Companys! Aquest mes de maig vam iniciar una nova edició del Curs d’Iniciació a l’Espeleologia Nivell 1 de l’Espeleo Club Tortosa, amb una molt bona participació i ganes d’aprendre per part dels cursistes. La jornada de dissabte va començar amb les sessions teòriques , on es van tractar diferents aspectes fonamentals per introduir-se en el món de l’espeleologia. Durant el matí es va parlar sobre la història de l’espeleologia, les tècniques de progressió vertical, el material utilitzat en aquesta activitat, la conservació del medi subterrani i algunes nocions bàsiques de topografia. Després de dinar, vam posar en pràctica part dels coneixements adquirits amb una sortida a la Cova del Garrofer . Aquesta cavitat horitzontal va permetre als participants familiaritzar-se amb l’entorn subterrani i descobrir algunes de les seves particularitats així com orientar-se i interpretar una topografia. Durant la visita vam recórrer pràcticament tota la cavitat, arribant fins més enllà del...

Crònica d'un Cueto-Coventosa

Tots els que hem estat hospedats al Hostal de Coventosa (o al de Margari) hem vist la topografia del sistema de Coventosa a la paret de l'alberg. Ja fa anys que l'observem, la repassem de esquerra a dreta, que la mirem en ullets de 'algun dia vull fer esta travessa'. Aquesta setmana santa vam estar fent travessies, entre elles Tibia-fresca, Torca fria-Cueva del Lobo, Tonio Canyuela... Pau, victor i jo(Marc) ja vam começar a maquinar i preparar allò que durant tant de temps haviem somiat fer algun dia.  El resultat tot un èxit. Un total de 15 hores de travessa que ens ha posat a prova de principi a fi. Per començar, 1 hora d’aproximació fins a la boca de Cueto. Només obrir el frontal, et saluda un pou de 300 metres directes. Ens organitzem de la següent manera: Jo per devant instal·lant, Pau al mig de suport ajudant a les recuperacions i recuperant mosquetons per passar-me'ls per seguir instal·lant i Víctor detràs recuperant. Portem 4 cordes, 2x60 i 2x50. A les tirad...

Avenc de la Crisi- Exploració Gran Diaclassa

Durant aquesta any passat, una de les nostres exploracions actives al Parc Natural dels Ports ha estat revisar i escalar la Gran diaclassa que s'accedeix a cota - 80m desde el pou -115m de l'avenc de la Crisi. Amb aquesta entrada us explicarem cronologicament els treballs realitzats a aquesta punta. Ha constat d'unes 4 entrades  entre treballs de reacondicionament de la ruta a la diaclassa i l'escalada d'aquesta en la que s'han escalat al voltant de 70 metres.  Les tasques realitzades han resultat especialment interessants, ja que, es va plantejar la possibilitat real d’arribar a l’exterior. Aquesta hipòtesi es basava en diversos indicis observats durant l’ascens, com la presència de ratpenats i petits insectes en aquella zona de la cavitat, apartada de l'actual entrada a aquest avenc. A més, la cota a la qual s’ha anat avançant al llarg de l’exploració reforçava aquesta idea, fent pensar que una connexió amb l’exterior era possible. A finals de 2024 es va f...