Salta al contingut principal

Forat de la Faixa de Roca Roja

El passat dimecres dia 9 de febrer, els dos Maxi Jaimitos, Víctor i Marc vam anar a prospeccionar un forat situat a la Vall del Regatxol, al Mas de Barberans que, a primera vista era de boca molt gran.

Marc la setmana passada la va veure de lluny fent una ruta per la mateixa vall en sa mare, i l'ansia mos ha pogut! Vam buscar informació i preguntar a veus veteranes com la de ''Chals'' Martínez. Finalment, a través de les diferents fonts, vam arribar a la conclusió que sí que estava documentat al catàleg espeleològic com la cavitat nº252: Cova del Barranc de Crots, però tot i això, sense cap tipus d'informació i inexplorada. Carlos amb col·laboració d'altres espeleòlegs és qui l'ha va situar al catàleg i qui la va visualitzar en el seu moment i visitar (sense cap tipus d'il·luminació ni material espeleològic). Ens va confirmar que estava pendent d'explorar. Toma que toma!! 

Posteriorment a l’exploració i documentació de la cavitat hem descobert que també es coneguda com “Forat de la Faixa de Roca Roja”, al ICGC el forat es trova just a sobre la La Faixa de Roca Roja, sota les Falconeres. Així que el topònim adecuat i definitiu és aquest

Vam sortir de Tortosa a les 8 del matí estos 2 matinen??), amb els petates carregats cap al Barranc de Carroveres. Un cop aparcat el cotxe comencem a remuntar en busca del forat. Vam calcular un trajecte de dues hores on finalment ho vam retallar en 1h 30. Tota la sendera està marcada en línies roges, fins a la barrancada que haurem de pujar camp a través i on cada vegada es posa més vertical. Finalment, arribem a una paret de 30 m arrampada, on en una mica de cura es pot grimpar sense problemes. Ja hem arribat!!

Les dimensions de la boca tal com havíem vist de baix, són prou grans: 15x4m
Vam parar a esmorzar i a beure MOLTA aigua, Marc el trailrunner del club portava un ritme alegre... i Víctor va donar el millor de si per seguir-lo. Un cop fet el descans comencem a investigar la zona i a explorar-la.

La cavitat té un recorregut de 20 m i es tracta d'un derrumbament. Les lloses del terra formen un caos de blocs per on es pot colar per diferents llocs. Al fons de la cova podem trobar un parell de formacions.
Vam estar buscant una continuació de manera insistent, però no vam trobar res. Boca gran, cova petita. 

Tot i això, al estar penjada de la paret i a la part alta de la serra (sobre uns 950 m) les vistes des de la boca són un espectacle. 
Un cop acceptat que no havia molt més a fer, els dos Jaimitos vam plegar els bàrtuls i comencem a baixar la paret. Es pot baixar desgrimpan, però és bastant exposat. Marc que de vegades fa les coses bé, portava 30 metres de corda de 8mm. Rodejant una carrasca i amb dos ràpels baixant a ‘la española’ ens situem baix la paret. Com ja sabem que costa avall la mer... corre, mos va costar la meitat del temps baixar.

En definitiva, la cavitat no té molt més interés, la boca té unes bones dimensions i el trajecte fins la cavitat és molt guapo, l'entorn és molt salvatge i els paisatges tot un espectacle. 
 

Podeu trovar més informació de la cavitat al Espeleoíndex.

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Crònica Curs NV1 Espeleo

 Bones Companys! Aquest mes de maig vam iniciar una nova edició del Curs d’Iniciació a l’Espeleologia Nivell 1 de l’Espeleo Club Tortosa, amb una molt bona participació i ganes d’aprendre per part dels cursistes. La jornada de dissabte va començar amb les sessions teòriques , on es van tractar diferents aspectes fonamentals per introduir-se en el món de l’espeleologia. Durant el matí es va parlar sobre la història de l’espeleologia, les tècniques de progressió vertical, el material utilitzat en aquesta activitat, la conservació del medi subterrani i algunes nocions bàsiques de topografia. Després de dinar, vam posar en pràctica part dels coneixements adquirits amb una sortida a la Cova del Garrofer . Aquesta cavitat horitzontal va permetre als participants familiaritzar-se amb l’entorn subterrani i descobrir algunes de les seves particularitats així com orientar-se i interpretar una topografia. Durant la visita vam recórrer pràcticament tota la cavitat, arribant fins més enllà del...

Crònica d'un Cueto-Coventosa

Tots els que hem estat hospedats al Hostal de Coventosa (o al de Margari) hem vist la topografia del sistema de Coventosa a la paret de l'alberg. Ja fa anys que l'observem, la repassem de esquerra a dreta, que la mirem en ullets de 'algun dia vull fer esta travessa'. Aquesta setmana santa vam estar fent travessies, entre elles Tibia-fresca, Torca fria-Cueva del Lobo, Tonio Canyuela... Pau, victor i jo(Marc) ja vam começar a maquinar i preparar allò que durant tant de temps haviem somiat fer algun dia.  El resultat tot un èxit. Un total de 15 hores de travessa que ens ha posat a prova de principi a fi. Per començar, 1 hora d’aproximació fins a la boca de Cueto. Només obrir el frontal, et saluda un pou de 300 metres directes. Ens organitzem de la següent manera: Jo per devant instal·lant, Pau al mig de suport ajudant a les recuperacions i recuperant mosquetons per passar-me'ls per seguir instal·lant i Víctor detràs recuperant. Portem 4 cordes, 2x60 i 2x50. A les tirad...

Sortida Skimo 2026

 Del 6 al 8 de març, 9 membres de l’Espeleo Club Tortosa vam fer una escapadeta d’esquí de muntanya cap al Pirineu. Marc, Ferran, Ricard, Sandra, Cinta, Alicia, Pau , Roger i Jordi.  Divendres a la tarda vam pujar cap a Sort, on ens vam instal·lar al aprtament partament. Sopar, quatre riures i plans per l’endemà.  La previsió del temps no pintava gaire fina… núvols, dubtes i poca confiança en que sortís un cap de setmana rodó. Tot i això, dissabte al matí vam passar pel poble a llogar el material i, parlant amb la gent de la botiga, ens van recomanar anar cap a Espot, que semblava la millor opció vista la meteo.  Powered by  Wikiloc Comencem a foquejar des de la base de l’estació fins a cota 2000, amb neu primavera força pesada que feia suar de valent i pujem fins a l’estany de la Bassa. Un cop a l’estany, vam decidir girar cua i encarar la baixada. Per la baixada i tot i haver pujat fins cota 2100 les condicions de la neu van ser primavera, força pesadota, així...