Passa al contingut principal

SISTEMA ARAÑONERA // T1- SANTA HELENA

El cap de setmana del 10 i 11 de septembre, aprofitant que Alicia, Marc i Victor es trobaven a Torla, va pujar Javi, Vicent i Txysma per fer activitat al Valle de Bujaruelo, però sobretot per fer la travessia T1- Santa Helena.

Per poder aprofitar bé el dia i per fer l'aproximació sense que el sol pirineic ens 'axixarrés', quedem a les 6 a.m. per fer una bon ezmorzar i així a les 7 tenir tot ja prerparat per começar a caminar.

Material que com a grup vam considerar necessari:

- 3 cordes de 60 m: 2 fina 8'5mm i 1 de 9mm

- peto de neopré

-5 mosquetons per barba

- Brújula i 2 topografies plastificades amb descripció tècnica .

- Material personal de progressió i subsistència.

- kit 1ers auxilis

L'aproximació começa al mateix parquing passat el camping. En distància es relativament curta però el desnivell es prou bèstia, ja que es fà tot de cop. Així després d'una forta pujada de gairebé 3 km, 700 m +, 1h 30 mins i uns quadriceps ben mamats, arribem a la Grallera de Turbon, la T1, just quan começava a surtir el sol. Un lujazo!

Powered by Wikiloc

Per alguns, com  Marc i Txysma, ha estat la seva primera vegada a Arrañonera, d'altres ja som vells coneguts. Vicent va estar el 2015 quan feia poc més de dos anys que practicava l'espeleologia i Javi va estar fa un parell d'anys també.
No descriurem tota la travessia ja que hi ha informació més que suficient sobre ella [Ficha tècnica Club Viana], es tracta d'un gran clàssic dels Pirineus, així que detallarem la nostra activitat i l'estat de l'equipament a dia 10 de setembre del 2022. Aquesta informació no hauria de ser l'única per emprendre l'activitat, ja que les condicions són canviants segons la meteorologia.

Així després de menjar-nos el primer bocata, equipar-nos y comentar la estratègia ens endinsem a la Grallera del Turbón! (10 am)

Vicent va instal·lar el primer pou d'accés i quan va arribar al passamà va trobar la primera corda en fix. D'aqui cap endevant  tots els pous estaven en fix. L'equipament segons Vicent i Javi s'ha renovat des de la seva darrera visita, a gairebé totes les capçaleres trobem cadenes de dos punts amb argolla i cordes de diferents edats, però totes en bon estat. Únicament una corda vermella al P12, que precedeix el P90 que  tenia una flor a uns 3m del terra. En aquest punt vam instal·lar la nostra corda.
A les 12h ens plantem a la base del P50, on acaben els pous. Vam anar a veure el sifó que aparentment estava buit. Veient que corria poca aigua i que portàvem un ritme bo per no passar fred, vam decidir no posar-nos neoprè de moment. Som Vallineros i això de caminar pel riu se'ns dona bastant bé.
Vam fer la parada del segon bocata i vam continuar progressant per l'aigua, sense gaire mirament i usant un parell de passamans, només ens vam mullar fins al pit. Caos de blocs amunt, caos de blocs avall, caminar pel riu... Pronte arribem als ponts que eviten les marmites més profundes i tot seguit trobem la corda que ens deixa a la sortida per la Cova Santa Elena. Es alucinant l'aire que bufa per aquelles gateres per sortir del sistema, pareix que estem dintre d'una turbina d'un avió. Sortim veient el Sol a les 14:20h, un luxe!
Ens va anar molt bé matinar i més trobar-ho tot en fix i bon estat, la travessia no té pèrdua i això ens va permetre realitzar-la en 4:30h.

A les 15h arribàvem a la furgo. Menjem i valorem la situació, ja que quedava tota la tarda al davant. Així Javi, Marc i Vicent ens en anem a fer el Barranc d'Otal, mentre Isma vigilava el camp base.
Powered by Wikiloc
Marc i Javi era le primer cop que el feien, però Vicent amb aquesta crec que ja ha perdut el compte...
Realitzem el barranc en 1 corda de 40 m i una de 50m

Acabem enllaçant el final del Barranc d'Ordiso, nedant per les seves fosques fosques fins al Pont d'Oncins, on sortim. Tornem caminant per la pista arribem al refugi de Bujaruelo a les 19h.

Per acabar el dia ens recompensem amb un bon Hamburgueruelo al Refugi.

Diumenge rematem el finde al mundialment conegut Barranc del Furco, una hora d'activitat intensa i perfecta per al dia de tornada a casa.

Un finde espectacular en bona companyia!!!!

-Crònica escrita per Vicent i Marc -

Entrades populars d'aquest blog

Curs nivell 1 Barranquisme.

CURSO DE INICIACIÓN EN EL BARRANQUISMO PROGRAMACIÓN DEL CURSO <FORMULARIO DE INSCRIPCIÓN> 1er Fin de semana Sábado 9h-14h  Presentación del curso y charlas teóricas. Lugar de encuentro En el local del ESPELEO CLUB TORTOSA:  Teóricas: -Historia del barranquismo -Material y seguridad -Progresión -Ecología y protección del medio Objetivos: Alcanzar los conocimientos teóricos por la iniciación al descenso de barrancos. Conocer las técnicas y materiales utilizados en la actividad. 15h-20h Practicas en pared, Barranco de Sant Antoni Lugar de encuentro. Barranco san antoni Objetivos: Aprendizaje y práctica de técnicas de progresión en cuerda, pasamanos rapel en clasico con 8 , (rapido, doble, simple) llave de bloqueo, rapel guiado, nudo dinámico, machard, ascensión por cuerda materiales de fortuna. Conocimiento del medio Domingo 8h-16h Prácticas en Barranco de Vallfiguera. Lugar de encuentro Oficinas del Parque Natural en Roquetes : . Objetivos: Practica y conocimiento

AVENC CP7

Bones companys/es,  Ja fa anys que es van deixar els treballs ''als CPs'' pels nostres veterans. El concepte CP neix al 1985 amb el descobriment del CP.1 i el CP.3. Amb aquestes troballes van seguir les prospeccions per la zona més alta buscant possibles connexions amb aquests.  La tercera d'aquestes importants troballes va ser el CP.7, que es va explorar al mateix temps que el CP.4 i el CP.6 durant l'any 1987. Potser és la més remota de les 3, ja que l'aproximació i retorn és més intens i també és la que esta més allunyada del parquing. Aquesta es va acabar de topografiar l'octubre del 1987. L’any 2023 ha estat un any en el que s'ha treballat molt a la zona dels CPs, sobretot a la part alta. S'ha realitzat una ficha tècnica actualitzada del CP-4, s'ha seguit amb el reequipament i exploració del CP-6, s'han realitzat noves prospeccions i s'han realitzat desobstruccions a alguna que altra troballa interesant... i finalment s’ha reeq