Passa al contingut principal

XVI curs d’autosocors d’espeleo a les Terres de l’Ebre

Aquest 22, 23 de gener s’ha celebrat el XVI curs d’autosocors d’espeleo a les terres de l’Ebre, organitzat pel Club d’Espeleologia Dinàmic i la UEC de Tortosa, amb el vist-i-plau de la Federació Catalana d’Espeleologia.

Alícia, Marc i Víctor han assistit al curset d'autosocors que es va realitzar al rocòdrom de Tortosa. El curs va tenir una duració d'unes 13 hores repartides en dos dies. Dues d'aquestes les van comprendre les explicacions teòriques i posteriorment, es va donar lloc a una xerrada sobre primers auxilis.

Dissabte a les 10 del matí vam començar i un cop feta la introducció sobre el que anàvem a realitzar vam començar a practicar les diferents tècniques. La primera que es va realitzar, (després de pegar un cop d'ull a les diferents polees) va ser el muntatge d'un sistema de polifre, que es pot realitzar mitjançant una polea o mosquetó i un puny Jumar.
 Seguidament, es va continuar amb la tècnica del polipast, on afegint dues polees i un altre puny Jumar, es pot fer l'elevació d'una càrrega amb esforç mínim.
Posteriorment, es va dur a terme la tècnica de rapelar per corda tensa, on els materials necessaris són: el nostre descensor: Stop, les nostres bages d'ancoratge i un puny Jumar, un Shunt (Pato) o un nus que escanyi la corda com un prussik o un machard.
Després d'aquestes pràctiques, va incrementar la dificultat de les tècniques, a causa del requeriment d'una víctima per poder dur-la a terme. La primera tècnica que vam fer amb víctima consistia a tenir a la víctima penjada i el rescatador se situava per baix seu. Aquest havia de treure el Croll de la víctima fent contrapès amb la pedala del seu puny Jumar. La segona, els tres Jaimitos ja la tenien més dominada perquè ja l'havien practicat abans. És la tècnica de Croll contra Croll, on el rescatador ha de traure el Croll de la víctima fent un moviment ascendent per poder alliberar-lo i poder descendir a la víctima.
Finalment, l'última pràctica del dia va consistir a passar un nus descendent amb la víctima, amb la tècnica dels dos Stops, una tècnica que ens va semblar molt interessant, ja que alguna vegada ens havíem plantejat aquesta situació.

L'endemà, vam continuar amb les tècniques d'autosocors. Va ser un dia per acabar d'entendre i comprendre les tècniques que ens havien explicat el dia anterior, a més de practicar-ne de noves.
 Ens va semblar molt atractiu el pas de fraccionaments amb dos Stops o la tècnica de tall de corda, on deixem adjunt un vídeo.

El curs fa finalitzar amb les tècniques més difícils, però això no significa que siguin les més útils. Aquestes consistien en: la primera, ascendir a la víctima, quan ella ja esta penjada de la corda. Aquesta maniobra té una dificultat tècnica prou elevada, ja que requeria molta força tècnica a l'hora d'efectuar-la, això es deu al fet que el sistema muntat encara no estava en funcionament. La segona i última tècnica del curset va ser la d'acompanyament amb contrapès. On s'utilitzava un punt mòbil( puny Jumar) per contrapesar a la víctima i ascendir-la des de la mateixa altura que ella.

Per concloure, vam gaudir d'un gran cap de setmana, ple de nous aprenentatges i assolint tècniques que teníem oblidades. Gràcies a tots els que han fet possible aquest curs i els que vindran, és un orgull i un plaer aprendre amb aquesta companyia, tant els alumnes com els formadors. Esperem poder gaudir dels pròxims cursos.

Us animem a veure les cròniques del Espeleodinamics i  de la UEC Tortosa

Entrades populars d'aquest blog

Avenc CP.3 // 01-05-2021

Avenc CP. 3 - Avenc de la Solana o del Mort. [01-05-2021] Sortida al CP3 amb companys de del club i de la UEC Tortosa. Quedem a les 9 del matí al pàrquing del barranc de Lloret (9.15 per als tardons). Ens organitzem el material conjunt i comencem a caminar. L’aproximació son mes o menys 3 km durs sobretot després del salt de Cova Pintada. L’última pujada per la tartera et fa arribar bufant a la bova del avenc..... Tot i així el lloc és preciós i les vistes compensen l’esforç de lluny. Powered by Wikiloc Un cop a la boca fem un mos i cap avall!  Ens sorprèn que dintre la cavitat xorra aigua per tot arreu, Vicent i Sarai que han estat múltiples vegades a aquesta cavitat comenten que no l’havien vist mai així. Primer visitem la via de la sala Gran, la sala més gran dels Ports. Les dimensions d’aquesta sala són espectaculars.... i visitem la sala del curset i la sala del Llac, aquest ple del tot. Després ens disposem a acabar de topografiar les incògnites d’un parell de gateres que es

AVENC CP7

Bones companys/es,  Ja fa anys que es van deixar els treballs ''als CPs'' pels nostres veterans. El concepte CP neix al 1985 amb el descobriment del CP.1 i el CP.3. Amb aquestes troballes van seguir les prospeccions per la zona més alta buscant possibles connexions amb aquests.  La tercera d'aquestes importants troballes va ser el CP.7, que es va explorar al mateix temps que el CP.4 i el CP.6 durant l'any 1987. Potser és la més remota de les 3, ja que l'aproximació i retorn és més intens i també és la que esta més allunyada del parquing. Aquesta es va acabar de topografiar l'octubre del 1987. L’any 2023 ha estat un any en el que s'ha treballat molt a la zona dels CPs, sobretot a la part alta. S'ha realitzat una ficha tècnica actualitzada del CP-4, s'ha seguit amb el reequipament i exploració del CP-6, s'han realitzat noves prospeccions i s'han realitzat desobstruccions a alguna que altra troballa interesant... i finalment s’ha reeq